اخبار و اطلاعیه

نرم افزارهای بازنویسی مقالات انگلیسی و فارسی

نرم افزارهای بازنویسی مقالات

نرم افزارهای بازنویسی مقالات انگلیسی و فارسی : سرقت‌کردن که فقط به دزدی از اموال فیزیکی افراد محدود نمی‌شود، گاهی‌اوقات پای دزدی عقاید، افکار و دسترنج‌های غیرمادی به میان است. جالب‌تر این است که گاهی، خود سارق هم از کاری که می‌کند کاملا بی‌خبر می‌ماند.

در دنیای تولید محتوا با این‌همه وسعتی که دارد، امکان وقوع سرقت‌های ادبی بسیار زیاد است. مثلا در زمینه نگارش مقالات علمی، این اتفاق زیاد رخ می‌دهد. بخشی از آنچه به عنوان سرقت ادبی در دنیای علم رخ می‌دهد، غیرارادی است.

یعنی فردی که متنی مشابه دیگران منتشر می‌کند یا از بخش‌هایی از اثر دیگران در کارش بهره می‌برد، دقیقا نمی‌داند که در حال ارتکاب به سرقت ادبی است. در نتیجه نیاز به شناخت حیطه مهم دیگری پیش می‌آید که به آن بازنویسی یا پارافریز می‌گویند. برای اینکه با سرقت ادبی، پارافریز ، نرم افزارهای بازنویسی مقالات و موضوعات پیرامون آنها بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با گروه گرامرلی امیرکبیر همراه باشید.

سرقت ادبی یا سرقت علمی (Plagiarism) چیست؟

سرقت ادبی، سرقت علمی یا پلاجریزم به‌معنای کپی‌برداری از ایده‌ها و نوشته‌های دیگران، بدون ذکر منبع است. به بیان دیگر، اگر شما حاصل فکر و اندیشه دیگران را سهواً یا عمداً به نام خود بازنشر کنید، مرتکب سرقت ادبی شده‌اید.

سرقت ادبی یکی از بزرگترین خطاها و اشتباهات در دنیای علم محسوب می‌شود؟

سرقت ادبی انواع مختلفی دارد، اما عمده سرقت‌های ادبی در رابطه با آثار نوشتاری به‌ویژه آثار علمی صورت می‌گیرد. سرقت ادبی در آثار علمی نیز حالات و انواع متفاوتی دارد که به شرح زیر هستند.

انواع سرقت ادبی

  • کپی کردن پنج واژه یا بیشتر از یک منبع بدون به‌کارگیری علائم نقل‌قول
  • خریداری کل یا بخشی از یک مطلب
  • استفاده از نظرات دیگران بدون درج منبع
  • کپی‌برداری از آثار علمی خود (خود‌سرقتی)
  • چاپ یک اثر به دو یا چند زبان مختلف با ادعای تفاوت داشتن

سرقت ادبی چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

سرقت ادبی آثار علمی تنها وجه علمی شما را زیر سؤال نمی‌برد. بلکه ممکن است موجب رد شدن مقالات علمی و پایان‌نامه یا حتی اخراج از کار ‌شود. چراکه امروزه اغلب مجلات و مؤسسات تحقیقاتی، حساسیت بالایی به سرقت ادبی نشان می‌دهند.

برای جلوگیری از سرقت ادبی، متن موردنظرتان را با استفاده از نرم‌افزار‌های تشخیص سرقت ادبی بررسی کنید. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به iThenticate ، Turnitin و Plagiarism Checker X اشاره کرد. این نرم‌افزارها، گزارشی از درصد تشابه متن شما با سایر منابع آماده می‌کنند. با توجه به گزارش این نرم‌افزارها، جملاتی که تشابه بالایی دارند را تغییر دهید یا به اصطلاح پارافریز کنید.

برای پارافریز کردن هر متنی، باید با نحوه استناددهی، نحوه نقل‌قول کردن و بازنویسی متن آشنا باشید. به عبارت دیگر، به مجموعه این اعمال پارافریز گفته می‌شود.

نرم افزارهای بازنویسی مقالات

اهمیت پارافریز چیست؟

پارافریز یا نرم افزارهای بازنویسی مقالات به معنای درک یک ایده و مطلب و نگارش آن به زبان خود است. یعنی زمانی که متن و مقاله‌ای را خواندید و آن را کاملا درک کردید، می‌توانید محتوای آن را که دیگر از دریچه ذهنتان گذشته است، به زبان خود بازنویسی کنید.

این حرکت پارافریز یا بازنویسی نام دارد و هیچ ایراد و جرمی در آن نیست. در دنیای علم که تحقیقات تازه معمولا مبتنی بر دستاوردهای پیشین انجام می‌شوند، نیاز به پارافریز زیاد خواهد بود.

همیشه تحقیقات و پژوهش‌های تازه نیاز به استناددهی و ذکر مراجع و منابعی از تحقیقات پیشین دارند. در غیراین‌صورت، انگار ادعا شده که دستاوردهای دیگران هم متعلق به فردی است که بعد از آنها مقاله‌اش را به نگارش درآورده است.

پارافریزکردن مقوله‌ای خواهد بود که تمام ابهامات و اتهامات را از مقاله شما دور می‌کند. حال چگونه پارافریز کنیم؟ زمانی که به درستی از نقل‌قول‌ها استفاده کنید، قواعد بازنویسی را بلد باشید، منابع و مراجع را به‌درستی ذکر کنید و حواستان به تمامی مصادیق سرقت ادبی باشد تا آنها را مرتکب نشوید، دیگر مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

پارافریزکردن یا همان بازنویسی مقالات علمی دارای اصول و روش‌هایی است. برای مثال، تغییردادن ساختار جملات یک متن از مجهول به معلوم یا بالعکس، تغییردادن کلمات و استفاده از مترادف‌ها و هم‌معنی‌هایشان، نگارش از یک ایده با ادبیات خود و…، از اصول پارافریز یا بازنویسی است.

اگر پارافریزکردن را به‌خوبی بلد باشید، دیگر نیازی به نگرانی درباره خوردن برچسب سرقت ادبی به مقاله علمی‌تان نخواهید داشت. مجلات بین‌المللی و معتبری که مقالات افراد از سراسر دنیا را منتشر می‌کنند، درباره سرقت ادبی بسیار حساسند و برای همین است که از طریق ویراستاران و داوران خبره و همچنین با کمک‌گرفتن از نرم‌افزارهای مختلف دست به بررسی سرقت ادبی مقاله می‌زنند.

پس همان‌طور که می‌بینید توجه به سرقت ادبی و بازنویسی یا همان پارافریز در نگارش مقالات علمی بسیار مهم است.

نرم‌افزارهای بررسی و رفع سرقت ادبی

برای اینکه بتوانید متوجه شوید که کدام یک از بخش‌های مقاله‌ای که می‌نویسید، مشکوک به سرقت ادبی است، راه‌هایی پیش رویتان قرار دارد. یکی از این راه‌ها، استفاده از نرم‌افزارهای بررسی سرقت ادبی است.

نرم‌افزارهایی وجود دارند که با مراجعه به آنها و سپردن متن مقاله‌تان به شما می‌گویند که در کدام قسمت از اثر خود، شاهد مشابهت‌هایی با مقالات و متون دیگر هستید. زمانی که بدانید کدام بخش از اثرتان مشکوک به سرقت ادبی است، با بازنویسی و پارافریز آن قسمت‌ها، مشکل را رفع خواهید کرد و متنی دست‌اول برای مقاله‌تان فراهم می‌کنید. اما نرم‌افزارهایی که این کار را انجام می‌دهند، شامل چه گزینه‌هایی است؟ آنها را می‌شناسید؟

نرم افزارهای بازنویسی مقالات : نرم‌افزار گرامرلی (Grammerly)

گرامرلی عمدتاً یک ابزار تصحیح آنلاین غلط‌های املایی و دستور زبان است. این نرم‌افزار به شما کمک کند تمام خطاهای موجود در متن مقاله خود را پیدا کنید.

تشخیص سرقت ادبی، پیشنهاد کلمات بهتر، اصلاح جملات و پیشنهاد جملات مناسب‌تر، از دیگر قابلیت‌های گرامرلی است. این امکانات باعث شده تا گرامرلی، زیرمجموعه نرم‌افزارهای پارافریز قرار بگیرد.

گرامرلی، به‌صورت یک نرم‌افزار مجزا در سیستم‌عامل مک‌اینتاش قابل استفاده است. همچنین می‌توانید افزونه گرامرلی را روی نرم‌افزار ماکروسافت ورد در سیستم‌عامل ویندوز نصب کنید.

این نرم‌افزار هم در نسخه رایگان و هم در نسخه ممتاز پولی موجود است. نسخه رایگان گرامرلی، بررسی دستور زبان و املای کلمات را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهد. با این حال، نسخه پولی امکانات متنوع‌تری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی سرقت ادبی
  • پیشنهاد کلمات و جملات مناسب‌تر
  • مشاهده معانی و مترادف‌ها از طریق دبل کلیک
  • امکان افزودن کلمات به فرهنگ لغت شخصی
  • توضیح قوانین گرامری
  • دریافت آمار عملکرد از طریق ایمیل

خبر خوب درباره گرامرلی این است که سایت‌های ایرانی ، نسخه پولی گرامرلی را با هزینه‌ای ناچیز برای شما فعال می‌کنند.

نرم افزارهای بازنویسی مقالات : نرم‌افزار کویل‌بات (QuillBot)

کویل‌بات، یکی دیگر از نرم‌افزارهای قدرتمند پارافریز است. با استفاده از این نرم‌افزار، تنها با یک کلیک ساده، می‌توانید جملات متن را تغییر دهید.

نرم‌افزار کویل‌بات، کاربری ساده‌ای دارد. تنها کافیست متن موردنظر خود را در کادر، جایگذاری کنید. سپس برای پارافریز، روی دکمه «Quill It» کلیک کنید. به‌طور پیش‌فرض، کویل‌بات از حالت استاندارد برای بازنویسی جملات متن شما استفاده می‌کند. در حالت استاندارد، تعادل میان تغییر متن و حفظ معنی حفظ می‌شود.

کویل‌بات نیز مانند گرامرلی در دو نسخه رایگان و پولی ارائه می‌شود که برخی قابلیت‌های ممتاز فقط در نسخه پولی ارائه می‌شود .در نسخه پولی کویل‌بات می‌توانید از گزینه‌های «Grammar» و «Creative» نیز استفاده کنید. دو گزینه دیگر «Concision» و «Suggestion» نیز وجود دارد. استفاده از این گزینه‌ها بهینه‌سازی طول جملات و اصلاح بیشتر متن را برای شما ممکن می‌سازد.
برای خرید اکانت Quillbot – یک ساله کلیک کنید.
نرم افزارهای بازنویسی مقالات

نرم افزارهای بازنویسی مقالات : جینجر سنتنس ریفریزر (Ginger sentence rephraser)

نرم‌افزار دیگری که برای پارافریز و بازنویسی مقالات استفاده می‌شود، جینجر سنتنس ریفریزر است. این برنامه هم در دو نسخه رایگان و غیررایگان قابل‌دسترسی است.

جینجر هم با پیشنهاد واژگان مترادف، اصطلاحات و عبارات به شما در بازنویسی متن کمک می‌کند. ویرایش، ترجمه و خدمات دیگری هم در جینجر در نظر گرفته شده‌اند. استفاده از این برنامه هم اصلا کار دشواری نیست و با کمی نگاه‌کردن به فضا و مراحل مختلف استفاده از خدمات، کاملا متوجه می‌شوید که باید چطور از آن بهره ببرید.

انتخاب یک یا چند جمله یا تمام متن برای پارافریزکردن هم در جینجر مقدور است. بیش از ۶۰ زبان دنیا در این نرم‌افزار وجود دارد و می‌توان برای بازنویسی و پارافریز به زبان‌های گوناگون از آن بهره برد.

برای خرید اکانت Ginger – سه ماهه کلیک کنید.

سایت‌های پارافریز متون انگلیسی

علاوه بر نرم‌افزارهایی که در بخش پیشین به شما معرفی شدند، سایت‌هایی نیز وجود دارند که به‌صورت آنلاین و بدون نصب هیچ برنامه‌ای، عمل پارافریز را انجام می‌دهند. برخی از این سایت‌ها رایگان و برخی دیگر پولی هستند. ناگفته پیداست که سایت‌های پولی دقت بالا‌تر و خدمات ارزنده‌تری ارائه می‌کنند.

نحوه استفاده از سایت‌های پارافریز مشابه یکدیگر است. کافیست جمله یا کل متن خود را در کادر مشخص‌شده وارد نمایید و دکمه پارافریز را فشار دهید. سپس متن تغییریافته با کلمات و جملات جدید برای شما آماده می‌شود. از برترین سایت‌های پارافریز می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

سایت سئومگنیفایر (Seomagnifier)

سایت سئومگنیفایر کاملاً رایگان است و هفت زبان انگلیسی، هلندی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، ترکی و اندونزیایی را پوشش می‌دهد. این سایت پس از پارافریز متون، کلمات تغییر‌یافته را با رنگ‌های مختلف مشخص می‌کند. با کلیک روی این کلمات می‌توانید کلمه اصلی را بازگردانید.

لازم به ذکر است که این سایت به‌صورت جداگانه ابزار کنترل پلاجیاریسم را هم به شما ارائه می‌کند. ارائه کلمات مترادف، از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

سایت پارافریز آنلاین (Paraphrase-online)

سایت پارافریز آنلاین از جمله سایت‌های رایگان پارافریز متون انگلیسی است. پس از انجام پارافریز متن، با کلیک روی هر کلمه، مترادف‌های آن نمایش داده می‌شوند. شما می‌توانید بسته به نظر شخصی، از آن‌ها استفاده کنید. این سایت در مقایسه با سایت سئومگنیفایر تغییر کمتری در متن ایجاد می‌کند، اما خطای کمتری دارد.

سایت دوپلی‌چکر (Duplichecker)

دوپلی‌چکر نسبت به دو سایت قبلی سرعت پایین‌تری دارد. البته این سرعت پایین‌، به‌دلیل تغییرات بیشتری است که هم در کلمات و هم در جملات ایجاد می‌شود. محدودیت وارد کردن تعداد کلمات در کادر پارافریز، یکی از معایب این نرم‌‌افزار است. شما هر بار می‌توانید تنها ۱۰۰۰ کلمه را پارافریز کنید. از مزایای این سایت نیز می‌توان به قابلیت برآورد درصد شباهت و بررسی اشتباهات گرامری در متن اشاره کرد.

سایت گرامرلی (Grammarly)

سایت گرامرلی، همانند نرم‌افزار و افزونه آن، بیشتر یک سایت ویراستاری است. اما از آنجایی‌که گرامرلی توانایی زیادی در بهبود کیفیت متن دارد و درصد سرقت ادبی را نشان می‌دهد، در فهرست سایت‌های پارافریز قرار می‌گیرد. این سایت، همانند افزونه خود دارای دو نسخه رایگان و پولی است.

از دیگر سایت‌های معتبر پارافریز می‌توان به CleverSpinner، SpinRewriter  و WordAi  اشاره کرد. دسترسی به این سایت‌ها برای ایرانیان بسیار دشوار است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید